Ο παρακάτω διάλογος είναι αρκετά συνηθισμένος στα καταστήματα αθλητικών παπουτσιών μεταξύ πωλητή και πελάτη:

  • Τι θα θέλατε ;
  • Ενα παπούτσι τρεξίματος για προπόνηση.
  • Εχετε δει κάποιο συγκεκριμένο παπούτσι τρεξίματος ;
  • Ναι, θα ήθελα το …
  • Τί νούμερο φοράτε;

Έρχεται ο πωλητής και φέρνει στον πελάτη να δοκιμάσει το νούμερο από το μοντέλο του παπουτσιού τρεξίματος που του ζήτησε. Του δίνει να δοκιμάσει ή το δεξί ή το αριστερό. Μερικές φορές – όχι πάντα- ο πωλητής του ζητάει να φορέσει και τα δύο παπούτσια τρεξίματος.

Αφού το δοκιμάσει του ζητάει να πατήσει πάνω στο αναπαυτικό χαλί/ μοκέτα του καταστήματος και να του ζητήσει να του πει πως αισθάνεται.

Φυσικά ο πελάτης λέει ότι δεν νιώθει κάποιο πρόβλημα και αισθάνεται μία χαρά. Η αίσθηση πάνω στο μαλακό χαλία/μοκέτα είναι εξαιρετική και κάνει τον πελάτη να αισθάνεται ότι έχει επιλέξει ένα πολύ άνετο παπούτσι τρεξίματος. Δυστυχώς πρέπει να σημειώσουμε ότι και αυτό είναι τεχνική πώλησης που έχουν εφεύρει τα καταστήματα πώλησης αθλητικού εξοπλισμού.

Παλιότερα οι πωλητές έπιαναν το μεγάλο δάχτυλο το πελάτη για να δούν που βρίσκεται  και “εάν υπάρχει χώρος στο μπροστινό μέρος του πέλματος” ενώ κάποιες εταιρείες/ καταστήματα πλέον ζητούν/ συνιστούν από τον πελάτη/ υποψήφιο αγοραστή να σπρώξει το πέλμα του όσο πιο μπροστά μπορεί και να διαπιστώσουν εάν υπάρχει κενός χώρος στο πίσω μέρος του πέλματος. Είναι αυτές σωστές μέθοδοι για να επιλέξουμε το νούμερο παπουτσιού τρεξίματος για εμάς; Εμείς πιστεύουμε πως όχι.

Σε αρκετές περιπτώσεις ο αθλούμενος θα έχει κάποιο πρόβλημα τραυματισμού το οποίο πολύ σπάνια θα μπορέσει να το συνδυάσει με το μέγεθος του παπουτσιού τρεξίματος. Αυτό οφείλεται στο ότι οι περισσότεροι αθλούμενοι δεν γνωρίζουν το σύνδρομο του μικρότερου παπουτσιού τρεξίματος. Η λίστα των τραυματισμών που οφείλονται στο λάθος μέγεθος παπουτσιού ατελείωτη.

Χαρακτηριστικό αυτή της άγνοιας είναι ότι  έχουμε αθλητές οι οποίοι παραγγέλνουν παπούτσια τρεξίματος από το Ιντερνετ καθώς νομίζουν ότι ξέρουν το σωστό νούμερο που φορούν σε παπούτσι τρεξίματος και ειδικότερα σε κάποια εταιρεία,  «Εγώ φοράω στην Χ μάρκα νούμερο Ζ” είναι αυτό λένε με μεγάλη σιγουριά.

Ας δούμε μερικά γεγονότα :

  • Τα πέλματα μας δεν σταματούν να μεγαλώνουν στα 18-20 έτη ζωής μας όταν σταματάει η «ανάπτυξή» μας.
  • Επαγγέλματα που απαιτούν πολλές ώρες ορθοστασίας, αθλήματα όπως το τρέξιμο και καταστάσεις όπως η εγκυμοσύνη προκαλούν αύξηση του μεγέθους του πέλματός μας. Πριν 20 χρόνια φορούσα 9,5 αμερικάνικο και τώρα το 10 με δυσκολεύει σημαντικά και πρέπει να φοράω 10,5.
  • Το βάρος μας επηρρεάζει το μέγεθος του πέλματός μας όπως και οι μυικές ανισορροπίες κ.λπ.
  • Σε αρκετές περιπτώσεις το αριστερό με το δεξί μας πέλμα δεν έχουν το ίδιο μέγεθος. Σε περιπτώσεις μεγάλης διαφοράς μεγέθους – οι οποίες δεν είναι τόσο σπάνιες όσο θα νόμιζε κανείς-  ανάμεσα στα δύο πέλματα οφείλουμε να επιλέξουμε διαφορετικό\ μέγεθος. Φυσικά και αυτό απαιτεί αρκετά μεγάλο κόστος ….

Σε τί οφείλεται η ανάπτυξη του πέλματος;

Η αύξηση οφείλεται σε χαλάρωση ή επιμήκυνση των συνδέσμων και των τενόντων η οποία συνοδεύεται από μία επέκταση των οστών του πέλματος.

Το σύνδρομο του μικρού πέλματος είναι πολύ διαδεδομένο;

Ο Philip Maffetone, υπεύθυνος της προπονητικής υποστήριξης του Mark Allen και του Mike Pigg, αναφέρει ότι σε έρευνα 18 μηνών που έκανε στο ιατρείο του το 52% των νέων ασθενών του είχαν πρόβλημα με μικρό μέγεθος παπουτσιού τρεξίματος και κατά μέσο όρο αναγκάστηκαν να επιλέξουν μεγαλύτερο νούμερο κατά 1,5 νούμερο αμερικάνικο.

Πρακτικές συμβουλές

  1. Αφού ότι το πόδι μας δεν μένει σταθερό είναι απαραίτητο να είμαστε πολύ προσεχτικοί με την παρατήρηση μας αναφορικά με την αύξηση μεγέθους του πέλματος και κατ’ επέκταση κατά πόσο το παπούτσι τρεξίματος είναι το σωστό ή χρειαζόμαστε διαφορετικό μέγεθος.
  2. Οταν δοκιμάζουμε παπούτσια δεν αρκεί να περπατήσουμε πάνω στην μαλακή μοκέτα γιατί είναι σίγουρο ότι αυτό θα μας παραπλανήσει. Ιδανικά χρειάζεται να τρέξουμε με αυτά έστω και για λίγο μέσα στο μαγαζί.Αρκετά καταστήματα στο εξωτερικό – και ελάχιστα στην Ελλάδα-  έχουν διαδρόμους τρεξίματος για ακριβώς αυτό τον λόγο.
  3. Είναι χρήσιμο να δοκιμάζουμε αρκετά μεγέθη του παπουτσιού και να επιλέγουμε αυτό το οποίο το επόμενο μέγεθος μας κάνει να αισθανόμαστε πολύ άβολα.
  4. Προσωπικά προτείνω να δοκιμάζουμε παπούτσια μετά από μία καλή προθέρμανση τρεξίματος.
  5. Πρέπει να παρακολουθούμε  εσωτερικά την φθορά του παπουτσιού καθώς και να βλέπουμε εάν τυχόν υπάρχουν σημάδια φθοράς/ τραυματισμουύ στα δάχτυλά μας.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (προπονητής Τριάθλου)  -Web- Site : www.triathloncoach.gr – Email : smartsportcoach@hotmail.com & info@triathloncoach.gr -Κινητό : +30 693 71 70 260

Ο Γιάννης Ψαρέλης (BSc, MSc, MBA, PhDc) είναι πιστοποιημένος προπονητής τριάθλου στο υψηλότερο επίπεδο (Triathlon New Zeeland Level 3 Accredited triathlon coach) 

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534).

Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου.

Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence).

Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *