Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης. O τίτλος αυτού του άρθρου αποτελεί την πιο συνηθισμένη/ γνώριμη  προπόνηση σε όλους τους δρομείς. Είναι ακριβώς ότι και τα 15 Χ 100 (10”) για την κολύμβηση. Το «βούτυρο στο ψωμί» για κάθε δρομέα. Όμως δεν είναι πολλοί αυτοί που ξέρουν πώς δημιουργήθηκε αυτή  η προπόνηση και ποιός είναι ο πατέρας της. Ίσως οι Έλληνες αθλητικοί δημοσιογράφοι δεν έχουν ασχοληθεί αρκετά με τις μεγάλες μορφές του παγκόσμιου αθλητισμού.

Σε προηγούμενο άρθρο είχαμε αναφερθεί στον Mihaly Igloi και πώς τυχόν μπορεί να μεταφερθεί η προπονητική του φιλοσοφία στο Τρίαθλο. Να υπενθυμίσουμε ότι ο Igloi ήταν ο άνθρωπος που έφερε/ διέδωσε το interval στην Ελλάδα και στον οποίο οφείλεται η μεγάλη ανάπτυξη τη δεκαετία του 70 των μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων.

Όμως μία άλλη μορφή του παγκόσμιου αθλητισμού που έχει επηρεάσει την καθημερινότητα εκατομμυρίων αθλητών είναι ο Franz Stampfl. Ο Αυστριακός προπονητής γεννήθηκε στις 18 Νοεμβρίου στη Βιέννη και σπούδασε τέχνες. Με τον αθλητισμό ασχολήθηκε ως αθλητής στο ακόντιο και φυσικά στο σκι. Το 1937 πήγε στην Αγγλία να σπουδάσει όπου και εγκλωβίστηκε λόγω του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Δυστυχώς βρισκόταν συνεχώς υπό παρακολούθηση και τον θεωρούσαν ύποπτο κατασκοπίας. Η ζωή του κινηματογραφικό έργο, τον έδιωξαν για Αυστραλία, το πλοίο βούλιαξε καθώς χτυπήθηκε από γερμανικό υποβρύχιο, αναγκάστηκε να κολυμπήσει για 8 ώρες σε παγωμένα νερά. Τώρα ιδιώτες ψάχνουν για χρηματοδότηση για να γυρίσουν ντοκιμαντέρ για την ζωή του. Το 1990 είχε τροχαίο όμως παρότι καθηλώθηκε σε αναπηρικό καρότσι συνέχισε να προπονεί.

 

Αναλύοντας την προπονητική δουλειά του Stampfl

  1. Τα 400άρια, 800άρια και 1200άρια ήταν  για τον Stampfl το εργαλείο προπόνησης όπου κατά την διάρκεια της χρονιάς οι αθλητές του βελτιώνονταν σταδιακά στα κομμάτια.
  2. Ο Αυστριακός δούλευε αποκλειστικά στο στίβο κάτι που εστερνιζόμαστε απόλυτα. Είναι πολύ δύσκολο να γίνεις καλός δρομέας εάν δεν αγαπήσεις τον 400άρι στίβο ως χώρο προπόνησης.
  3. Όμως αυτό που πρέπει να κρατήσουμε από τον Stamfpl είναι η επικοινωνία που είχε με τους αθλητές του και το πώς τους έκανε να πιστέψουν στον εαυτό τους και στους στόχους τους. Έπεισε τον Bannister ότι μπορεί να κάνει κάτω από 4 λεπτά το μίλι και κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Γενικά έδινε πολύ μεγάλη έμφαση στο να προετοιμάσει νοητικά τους αθλητές τους για έναν αγώνα, που και εμείς πιστεύουμε ότι είναι το πιο σημαντικό
  4. Η συγκεκριμένη προπόνηση 12 X 400 αλλά γενικότερα η interval προπόνηση όπως την εφάρμοζε ο Αυστριακός μπορεί να μας δώσει μία πολύ καλή, ως εξαιρετική,  πρόβλεψη για τους χρόνους ενός αθλητή στα 5 ή 10 χλμ.

lukashaas